بررسی کارآیی قارچ‌کش مایکلوبوتانیل (آتیس® WP 40%) در کنترل بیماری لکه سیاه سیب درختی با عاملVenturia inaequalis

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی سازمان تحقیقات کشاورزی

2 بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل (اردبیل)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اردبیل، ایران. 3

3 بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کهگیلویه و بویراحمد، ایران.

4 بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ارومیه، ایران.

چکیده

بیماری لکه سیاه یکی از مهمترین بیماری‌های سیب در دنیا است که گستردگی و خسارت بالای این بیماری مدیریت شیمیایی آن را اجتناب ناپذیر می‌کند. در بررسی حاضر کارآیی قارچ‌کش مایکلوبوتانیل (آتیس ® WP 40%) در مقایسه با قارچ‌کش‌های رایج شامل کاپتان (کاپتان® WP 50%)، تری فلوکسی استروبین (فلینتWG 50 % ® )، تری فلوکسی استروبین + تبوکونازول (ناتیوو ® WG 50%) تری فلوکسی استروبین + فلوپیرام (لوناسنسیشن500SC ® ) در کنترل بیماری لکه سیاه سیب مورد ارزیابی قرار گرفت. آزمایش­ها در استان‌های اردبیل (اردبیل) و کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج) در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی با 9 تیمار و هر تیمار شامل 4 تکرار اجرا شد. تیمارها شامل آتیس با دوزهای 142/0، 228/0 و 314/0 در هزار، فلینت 2/0 در هزار، ناتیوو 2/0 در هزار، لوناسنسیشن 4/0 در هزار، کاپتان 3 در هزار و شاهدها (با آب‌پاشی و بدون آب‌پاشی) بودند. سمپاشی‌ها در سه نوبت، مرحله اول در زمان تورم جوانه­های برگی، نوبت دوم پس از ریزش گلبرگ­ها و نوبت سوم  14 روز بعد از سمپاشی دوم انجام شد. درصد وقوع بیماری و درصد شدت بیماری در دو استان محاسبه و تجزیه واریانس انجام شد. مقایسه میانگین‌ها با آزمون چند دامنه‌ای دانکن در سطح احتمال پنج درصد صورت گرفت. نتایج نشان داد که تیمارهای قارچ‌کش‌ با هر دو تیمار شاهد اختلاف معنی‌دار دارند. بررسی نتایج دو استان نشان داد که قارچ‌کش آتیس 314/0 در هزار و 228/0 در هزار در یاسوج به ترتیب 97 و 88 درصد و در اردبیل 62 و 55 درصد کارآیی داشت. کارآیی لوناسنسیشن با غلظت 4/0 در هزار و ناتیوو 2/0 در هزار نیز در یاسوج 90 و 86 درصد و در اردبیل 64 و 62 درصد بود. بنابراین قارچ‌کش‌های آتیس® با دوزهای 314/0 و 228/0 در هزار، لوناسنسیشن® 4/0 در هزار و ناتیوو® 2/0 در هزار از کارآیی بهتری نسبت به سایر تیمارها برخوردار بودند.   

کلیدواژه‌ها