بررسی کارآیی قارچ‏کش سایفلوفنامید + تری‏فلو‏میزول (پانچو تی‏اف® WG 18.4%) در کنترل بیماری سفیدک پودری هلو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش گیاهپزشکی اصفهان

2 بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد ، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کهگیلویه و بویراحمد ، ایران.

3 بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اراک، ایران.

چکیده

برای ارزیابی کارآیی قارچ‏کش سایفلوفنامید %4/3 + تری‏فلو‏میزول 15% (پانچو® تی‏اف WG 18.4%) در کنترل بیماری سفیدک پودری هلو آزمایش‏هایی در سه استان اصفهان، مرکزی و کهگیلویه‏‏و‏بویراحمد روی رقم آلبرتا و در باغ‏هایی با سابقه آلودگی در قالب طرح آماری بلوک‏های کامل تصادفی با 6 تیمار و 4 تکرار اجرا شد. تیمارها شامل قارچ‏کش‏های پانچو®‏تی‏اف 5/0، 75/0 و 1 در هزار، بوسکالید g/l200 + کرزکسیم متیل g/l100 (کولیس® SC 30%) 5/0 در هزار، شاهدها (بدون هرگونه عملیات و محلول‏پاشی با آب) بودند. سم‏پاشی در 3 نوبت (تورم جوانه‏های گل، بعد از ریزش کامل گل‏برگ‏ها و 21 روز بعد از نوبت دوم) انجام شد. ارزیابی کرت‏های آزمایشی 21 روز بعد از آخرین سم‏پاشی، با تعیین درصد وقوع و شدت بیماری روی برگ‏ها و میوه‏ انجام و داده‏ها با برنامه SAS تجزیه واریانس شد. تجزیه ‏و تحلیل داده‏ها نشان داد که تمامی تیمارهای قارچ‌کش‌ها با شاهد در سطح احتمال 1 درصد اختلاف معنی‌داری دارند. مقایسه میانگین‌ها با آزمون چنددامنه‌ای ‏دانکن در سطح احتمال 5 درصد نشان ‏داد که، تمامی قارچ‏کش‏ها نسبت به شاهد توانسته‏اند کاهش معنی‏داری را از نظر درصد وقوع و شدت آلودگی ایجاد کنند. نتایج نشان داد، پانچو®تی‏اف 75/0 در هزار به‏ترتیب با، 69، 58 و 74 درصد  تاثیر روی درصد وقوع بیماری برگی و با 69، 67 و 71 درصد تاثیر روی درصد شدت بیماری برگی به‏ترتیب، در سه استان اصفهان، مرکزی و کهگیلویه‏‏و‏بویراحمد تاثیر داشتند. پانچو®تی‏اف 75/0 در هزار با 74 و 76 درصد تاثیر روی درصد وقوع بیماری و 67  و 78 درصد تاثیر روی درصد شدت بیماری میوه به‏ترتیب، در استان مرکزی و کهگیلویه‏‏و‏بویراحمد نسبت به شاهد بدون محلول‏پاشی، در کنترل بیماری کارآیی داشت. بنابراین، بر اساس نتایج حاصل از تجزیه داده‏ها، قارچ‏کش پانچو®تی‏اف 75/0 در هزار، برای مدیریت بیماری سفیدک پودری هلو قابل توصیه می‏باشد.

کلیدواژه‌ها