کارآیی قارچ‏کش تری‏فلو‏میزول (تریفمین® (EC 15% در کنترل بیماری سفیدک پودری سیب درختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش گیاهپزشکی اصفهان

2 بخش تحقیقات گیاه‏پزشکی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کهگیلویه و بویراحمد، ایران.

3 بخش تحقیقات گیاه‏پزشکی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تبریز، ایران.

چکیده

بیماری سفیدک پودری یکی از مهم‏ترین و شایع‏ترین بیماری‏های سیب درختی است که باعث کاهش کمیت و کیفیت میوه می‏شود. کارآیی قارچ‏کش تری‏فلو‏میزول (تریفمین® EC 15%) به‏عنوان قارچ کش هدف در کنترل سفیدک پودری سیب در قالب طرح بلوک‏های کامل تصادفی در 4 تکرار و با 7 تیمار شامل: غلظت‏های 5/0، 75/0، 1 و 25/1 در هزار تری‏فلومیزول، غلظت 3/0 در هزار تری فلوکسی استروبین + تبوکونازول (ناتیوو® WG 75%) به‏عنوان قارچ‏کش مقایسه‏ای و شاهدها (بدون هرگونه عملیات و محلول‏پاشی با آب) بررسی شد. آزمایش در سه استان اصفهان (سمیرم)، کهگیلویه ‏و بویراحمد (یاسوج) و آذربایجان شرقی (تبریز) روی رقم حساس گلدن دلیشز (پایه بذری) با سابقه آلودگی اجرا گردید. سم‏پاشی در سه نوبت (تورم جوانه‏های گل، بعد از ریزش کامل گل‏برگ‏ها و دو هفته بعد از نوبت دوم) انجام شد. ارزیابی کرت­های آزمایشی در نیمه دوم شهریور و هم‏زمان با کامل‏شدن جوانه‏های انتهایی، با انتخاب تصادفی پنجاه برگ از 10 شاخه و با محاسبه درصد وقوع و درصد شدت بیماری بر اساس الگوی اسپنسر انجام شد. داده­ها در برنامه آماری SAS تجزیه واریانس و میانگین­ها به طریق آزمون چند دامنه­ای دانکن انجام شد.  مقایسه میانگین‌ها نشان‏دادکه غلظت‏های 1 و 25/1 در هزار تری‏فلومیزول و غلظت 3/0 در هزار تری‏فلوکسی‏استروبین + تبوکونازول به ترتیب با 78 تا 93 درصد و 79 تا 95 درصد کاهش وقوع و شدت بیماری نسبت به شاهد بدون محلول‏پاشی در یک گروه آماری قرار گرفتند. بنابراین، بر اساس نتایج حاصل از تجزیه داده‏ها، یک در هزار تری‏فلومیزول، برای مدیریت بیماری سفیدک پودری سیب قابل توصیه است.

کلیدواژه‌ها