بررسی کارآیی قارچ‌کش فلوکساپیروکساد (SC, 26.5%) در مدیریت بیماری سفیدک پودری مو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش تحقیقات گیاهپزشکی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، شیراز، ایران

2 بخش تحقیقات گیاهپزشکی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مشهد، ایران.

3 بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهان، موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

4 عضو هیات علمی سازمان تحقیقات کشاورزی

چکیده

بیماری سفیدک پودری مو ناشی از قارچErysiphe necator Schwein ، یکی از مهم­ترین بیماری­های مو در ایران است. در این پژوهش کارآیی قارچ­کش جدید سرکادیس® (فلوکساپیروکساد؛ 5/26% SC,) با دوز­های 1/0، 15/0 و 3/0 در هزار در مقایسه با قارچ­‌کش­های بلکیوت® (ایمینوکتادین تریس؛ 40% WP,)، توپاس® (پنکونازول؛ 20% EW,)، استروبی® (کرزوکسیم-متیل؛ 50% WG,) و سولفور (گوگرد؛ 80% SC,) در کنترل بیماری سفیدک پودری مو بررسی شد. آزمایش در سال 1398 در استان­های خراسان رضوی و فارس اجرا شد. در هر استان، یک باغ انگور با رقم عسگری دارای سابقه­ی بیماری انتخاب و آزمایش در قالب طرح بلوک­های کامل تصادفی با نه تیمار و هر تیمار مشتمل بر چهار تکرار انجام شد. هر تکرار شامل یک درختچه انگور بارور شش ساله بود. سم­پاشی در چهار نوبت انجام شد. زمان اولین سم‌پاشی مصادف با تورم جوانه­ها بود. سم‌پاشی دوم مصادف با ریزش گل­های خوشه­ی انگور، سم‌پاشی سوم در مرحله تشکیل غوره و سم‌پاشی چهارم در مرحله­ی ترش و شیرین شدن میوه­ی انگور انجام شد. پانزده روز پس از سم­پاشی چهارم، برای ارزیابی تأثیر تیمارها از هر درخت 100 برگ و هشت خوشه به‌طور تصادفی انتخاب و به آزمایشگاه منتقل شد. پس از محاسبه­ی میزان درصد وقوع و درصد شدت بیماری، مقادیر مربوطه در برنامه آماری SAS تجزیه آماری (واریانس و مقایسه میانگین) شد. تجزیه واریانس داده­ها نشان داد که بین تیمارها در سطح احتمال یک درصد اختلاف معنی­دار وجود داشته و قارچ­کش سرکادیس® با دوز 15/0 و 3/0 در هزار به ترتیب با کاهش حداقل 79/72 و 91/82 درصد در شدت سفیدک پودری روی برگ و میوه­ی مو نسبت به شاهد می­تواند به طور کارآمدی برای مدیریت سفیدک پودری مو در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها